Links

Onze Fietsersbond-buren:
Castricum
Noordkop (Regio Schagen-Den Helder)
Waterland (Purmerend e.o.)
Westfriesland (Hoorn-Enkhuizen)
Zaanstreek (Regio Zaanstad)

Media:
NHD REgio Alkmaar
Politie NHN
(Nieuws)
RTV Noord-Holland
Dichtbij-Alkmaar
Alkmaars Weekblad
Bergens Nieuwsblad
Contact met de Egmonden
De Duinstreek
Flessenpost uit Bergen
De Koerier
(HHW)
Heerhugowaards Nieuwsblad
Compleet-FM
Langedijke Nieuwsblad
Uitkijkpost Heiloo e.o.
Heiloo-Online
De Uitkomst (Schermer, De Rijp)
Schermer/Beemster op Zondag

De Rest:
Aangifte Fietsendiefstal
Animo Alkmaar Natuur&Milieu
Ximaar
(weblog regiofietser)

Gemeentes:
Alkmaar
Bergen NH
Heerhugowaard
Heiloo
Langedijk

Gemeentelijke Samenwerking:
Regio Alkmaar

Wegbeheerders:
Provincie Noord-Holland
RijksWaterStaat (NH)
Hoogheemraad HHNK
SBB Schoorlse Duinen
PWN Waterleiding (Duinen)
NatuurMonumenten (NH)

Regionale FietsRecreatie:
FietsroutePlanner
MTB-parcours Geestmerambacht
MTB-parcours Schoorlse Duinen
MTB Noordwest
LF Routes: LF1LF7LF15
Toerclub Alcmaria Victrix
Toerclub Omnisport (HHW)
Fiets4daagse Alkmaar (Le Champion)
VVV Hart van NH
Gilde Alkmaar
Fietsen aan Zee – Egmond

Landelijke Fietsersbond

Geplaatst op 2009-04-08, in Regio. Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Een vraag die mij regelmatig bezig houdt is: hoe lang moet je als fietser maximaal wachten voor een verkeerlicht? Met andere woorden: hoe lang mag een verkeerlicht wettelijk gezien op rood staan? Ik meen me te herinneren dat daar een norm voor is.
    Als ik vanuit de stad via de spoortunnel bij de watertoren probeer om de Bergerweg over te steken richting Beetskade (linksaf dus) moet ik soms onwaarschijnlijk lang wachten. Eerst voor de lichten om de Wognumse buurt te kunnen kruisen en daarna om linksaf te mogen slaan. Als ik pech heb heeft er niemand nog op de (laatstgenoemde) knop gedrukt. Dat betekent dat het autoverkeer nog een hele ronde door gaat. Toen ik een keer klokte bleek ik maar liefst in totaal bijna 3 minuten kwijt te zijn om de hele kruising ‘te nemen’.
    Waarom zijn die verkeerlichten niet zo op elkaar afgesteld dat je groen krijgt bij de Wognumsebuurt en vervolgens ook om de Bergerweg over te steken?

  2. @Henk50: (Reactie aangepast op 28 juli)

    Echte maximumgetallen weet ik niet, maar 120 seconde is zeker toegestaan. Her en der kan je dat tegenkomen in Nederland. Die 120 seconde kan bij gewone kruisingen. De kruising Bergerweg-Wognumsebuurt-Nic.Beets is een dubbele kruising en in dat geval zal het nog wel wat langer mogen. Het is wel 1 regelinstallatie.

    Een half jaar terug is de regeling verbeterd. Sinds die tijd slaan de lijnbussen niet meer linksaf naar de Nic.Beetskade en hebben de auto’s uit de Bergertunnel richting Wognumsebuurt een knipperende oranjepijl. Op die manier hebben de fietsers daar langer en meer groen. Hetzelfde geld voor de fietsers die vanaf Bergen de Nic.Beets oversteken. Zij krijgen tegelijk groen met de auto’s die daar ook rechtsaf mogen. Het zijn maar enkele auto’s die dit doen, de meeste slaan al eerder af bij de Oude Hoeverweg. Dat extra rondje hoort er ook niet meer in te zitten.

    De afgelopen dagen heb ik gemeten voor de meest lastige, de combinatieoversteek Wognumsebuurt naar Nic.Beetskade-zuid. Gemiddeld duurt dat 70 seconde. Dit hangt van het verkeersaanbod af. Maximaal (dus bij veel autoverkeer heb ik 105 seconde gemeten en mininaal kan het in 40 seconde.

    Dubbele rondjes heb ik niet gezien, maar ik vraag me wel af hoe en of de drukknoppen werken. Bij drukken lijkt het langer te duren. Bij meer fietsers krijgen de fietsers langer groen, terwijl fietsers niet extra drukken als zij met meer zijn. Het lijkt er dus op dat er op een paar plekken detectielussen liggen.

    Sommige fietsers drukken op de voetgangersoversteekknop, die rechts zit. Ik snap niet waarom over de Wognumse buurt de oversteek voor fietsers en voetgangers niet gekoppeld is.

    In je wijk woont ook een fietsersbondactieveling die zich erg druk maakt om deze kruising en de regeling. Hij is nu op vakantie. Ik mail hem de link naar je reactie.

  3. @ Jan: Inmiddels sprong het licht richting Beetskade zonder wachtenden ook op groen.
    Dat scheelde aanzienlijk in de tijd. Anders moest ik een ronde wachten.
    Eigenlijk zou je op deze dubbele kruising iets moeten organiseren van twee maal een ronde dat alles tegelijk voor de fietser op groen springt, zodat je in xe9xe9n ronde linksaf kunt slaan. Maar vanwege de afstand zal dat vermoedelijk teveel tijd kosten.

  4. @Henk: Dubbele rondes heb ik wel onderzocht voor de kruising Kanaalkade-Geestersingel. Door die optie nam het rendement enorm af. De fietsers gingen er maar een klein beetje op vooruit. Bussen en auto’s moesten daardoor bijna 2 keer zo lang wachten.

    Met deze lastige dubbelkruising zal het nog beroerder kunnen zijn. Daarbij komt dat deze ook een hoofdroute van de bus heeft en dan kan je het om die reden al vergeten.

    Voor een betere doorstroming zou deze dubbele kruising en het gebruik van de Nic. Beetskade anders ingericht moeten worden. Met 1-richtingverkeer richting zuid vervallen de afslaners vanaf de Bergenseweg en dat biedt voordelen voor een betere regeling. Dat geeft wat meer druk op de Hobbemalaan en je hebt meer kans dat automobilisten die nu de Wognumsebuurt-Nic.Beets rijden uitwijken naar de ring of een andere route.

    Een rotonde past helaas niet, dan moeten er huizen om.

Plaats een reactie