Fietspaaltjes Alkmaar

De laatste maanden hebben we flink wat paaltjes in hoofdfietsroutes op een kaart gezet. Het is een onderwerp dat al jaren regelmatig de kop op steekt. Hebben ze nut? Zorgen ze niet voor onnodige ongelukken? De gemeente heeft ook wel eens wat paaltjes weggehaald, maar dan duiken er weer anderen op.

Vaak worden ze preventief geplaatst en was/is er geen directe aanleiding. Ons idee is haal ze weg tenzij er een goede reden is. En als die goede reden er is, voer het dan goed uit naar de laatste inzichten. Dat laatste is op maar enkele plekken gebeurd. Dwz niet te dicht op een kruising, goede opvallende kleur en inleidende witte belijning.

Dit sluit aan bij de duidelijke adviezen van Het CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Wegenbouw, het kennisplatform waar de Fietersbond, maar ook de ANWB, VVN en bijvoorbeeld de Ver. van Nederlandse Gemeentes in samenwerken) die al uit 2014 stammen.

Een jaar gelden is dat goed aangepakt bij het Fritz Conijntunneltje:

Slechte voorbeelden zijn talloos. Denk aan de Paternosterstraat:

Geen belijning en maar 1 paal waardoor grote auto’s er ruim langs kunnen. Dat doen ze niet en om die reden kan dat ene paaltje ook uitgenomen worden.

Naast deze veel voorkomende ‘uitnemers’ zijn er ook nog wat linke ‘opleggers’. Die paaltjes zijn ook gevaarlijk als ze neergelegd worden zodat een auto van Stadswerk er overheen kan. Neergelegd liggen ze op het wegdek en zijn daardoor slechter te zien. Dit soort foute paaltjes horen niet in fietspaden.

In De Rijp vonden we dit paaltje in de fietstunnel onder de N244:

Natuurlijk hebben we met de gemeente overleg gehad. Zij gaven aan dat er geen overzicht was. Dus hebben we die zelf maar gemaakt. Op deze kaart staan foute, linke en/of onnodige paaltjes in de vorm van een rood driehoekje. Als zo’n paaltje wordt weggehaald of beter wordt uitgevoerd, dan maken we daar een groen sterretje van. Natuurlijk zijn aanvullingen welkom. Kan gewoon via de mail of het reageervak hieronder.

Geplaatst op 2021-08-23, in Alkmaar en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Mooi overzicht van lelijke obstakels! Net als verkeersdrempels zou ik ze graag vervangen zien door verplichte snelheidslimiteringskastjes in auto’s.
    Ik mis in het overzicht de gevaarlijke paaltjes langs de Kanaaldijk/Koedijk. Het geeft de indruk dat automobilisten hier minder gewenst zijn, prima. Echter gevaarlijk voor fietsers en de toegangen aan beide zijden geven een precies tegengestelde indruk: fietsers moeten hier oversteken/voorrang geven aan automobilisten. Draai het om en laat automobilisten oversteken(!) en voorrang verlenen.
    Bv. deze lokatie, toegang zuidzijde:
    https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.65798/4.74701
    Geef hier rechtdoor-gaande fietsers voorrang en laat auto’s een haakse bocht maken na verlenen van voorrang.
    Dat lijkt me fietsbevorderend, auto-ontmoedigend en op de koop toe ook nog gezonder en klimaatvriendelijker.
    Overigens een zeer inspirerende leestip, het boek: Het recht van de snelste – Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Het geeft je een verfrissende kijk op het ‘verkeren’.

  2. @Matthé: Bedankt voor de reactie. Ik deel je inzichten. Wil wel even intern overleggen of we dit soort zaken mee moeten nemen met ons paaltjesverhaal. Een gewoon paaltje kan je uitnemen of desnoods van goede ribbelmarkering voorzien. Voor de Kanaaldijk is dat wat omslachtiger op te lossen en is er een verkeersbesluit nodig. Ooit hebben we een idee gehad voor een knip in de Kanaaldijk zodat gehaaste doorgaande auto’s naar Warmenhuizen het daar niet onveiligmaken voor hun eigen schoolfietsende kinderen. De huidige oplossing is verre van fietsvriendelijk. Bij sommige van deze paaltjes worden fietsers klemtgezet door auto’s die bij een versmalling voorrang aan een tegenligger verlenen. Pakeren van de bewoners op de fietsstroken is daar ook al jaren een probleem. Aan de andere kant zitten we ook met ‘veilige’ fietsers in de voorrangoplossingen. Drechterwaard-Rekerdijk gaat nog te vaak mis. Noorderkade over Muiderwaard lijkt minder problemen op te leveren omdat doorgaande auto’s daar een haakse bocht hebben.

  3. Eline de Geus

    Wat een goede inventarisatie van de gemeente Alkmaar!
    Momenteel begin ik met mijn tweede stageopdracht bij de Fietsersbond op het landelijk bureau. Ik ga binnen drie gemeenten een inventarisatie uitvoeren en minimaal 20 fietspaaltjes per gemeente toetsen aan de CROW-richtlijnen. Is er van de gemeente Schagen of Heerhugowaard ook een dergelijke inventarisatie uitgevoerd door de plaatselijke Fietsersbond? Dat zou mij ontzettend helpen bij mijn praktijkonderzoek. :)

    Met vriendelijke groetjes,

    Eline
    Stagiair Integrale Veiligheidskunde

  4. @Eline: Dank voor je reactie. Ik heb een mail naar je gestuurd.

  5. Of een Trouw-journalist heeft diepgravend onderzoek gedaan?
    Of er is sprake van komkommertijd journalistiek?

    Blijft staan dat staande of liggende paaltjes een hinderlijk struikelblok zijn.

    Stille groet,

Plaats een reactie