Wegwerkzaamheden Alkmaar

Voor wegwerkzaamheden zijn speciale websites. In Alkmaar informeert Stadswerk072 over de werkzaamheden. Voor de werkzaamheden van het warmtenet waren we veroordeeld tot de info van de HVC (HuisVuilCentrale). Als het mee zit, dan weten we het vooraf en wordt het verwerkt in de fietsrouteplanner van de Fietsersbond.

Vaak gebeurt dat niet bij minder grote projecten, waar vooral fietsers en voegangers last van hebben. Vaak komen we daar te laat achter. En als het werk met een paar dagen klaar is, dan valt daar mee te leven. Eergisteren werden we gebeld door de krant. Zij hadden een klacht gekregen van een bewoner die de werkzaamheden langs de Noorderkade, Kwakelkade en Oosterwezenstraat voor fietsers en voetgangers erg link vond.

Een terechte klacht. Het is daar al anderhalf jaar raak met bouwhekken rond de ‘Dockside-gebouwen’. Het fietspad en voetpad langs de noordkant van de Noorderkade is daardoor al tijden niet te gebruiken. Beide worden naar de overzijde (zuidzijde) verwezen. Dat is te doen, fietsen in 2 richtingen op 2 meter fietspad/fietsstrook is zeker geen luxe, maar met daarnaast 3 meter voetpad op dezelfde hoogte valt er uit te wijken.

Alleen is dat voetpad een week geleden volledig afgesloten en is daar een sleuf gegraven. De afschermingshekken met van die verkeerde uitstekende blokken halveren de effectieve breedte van het fietspad, waar nu dus ook de voetgangers in beide richtingen over moeten lopen.

Wij zijn er de laatste dagen meerdere keren langsgelopen en zagen geen werkvolk of autootjes waar uit af te leiden viel wie hier wat aan het doen is. Dat geldt ook voor de werkzaamheden langs de Kwakelkade en de Oosterwezenstraat, die er schijnbaar bijhoren en niet minder link zijn voor de fietsers.

Van een magazijnmedewerker begrepen we dat hier een zwaardere elektriciteitskabel van Liander komt. De volgorde; eerst diverse sleuven graven en dan de kabel bestellen, vinden wij niet zo handig. Graag hadden we het gezien nadat het werk voor de Docksidesflat klaar was en we daar weer langs kunnen fietsen.

Na het krantenartikel hangen er nu wat bordjes dat fietsers af moeten stappen. Is dat handig? Je wordt naast de fiets 2x zo breed en daarvoor ontbreek nu juist de ruimte. Fietsers en zeker bakfietsers doen dit doorgaans nooit. (Zal ook komen omdat je daarna nimmer bordjes ziet dat je weer op mag stappen.)

Maar voor je het weet is het over een paar dagen klaar en denken we; ‘Hadden we ons daar druk over moeten maken?’

Probleem is dat dit geen incident is vanuit de fietsers en voetgangers gezien. Het gebeurt vaker, maar telkens op andere plekken. Zo ergeren we ons ook behoorlijk aan de parkeervakverhogingen langs de Kennemersingel. De aannemer doet dat door telkens bij een ander vak een vrachtwagen op de fietsstrook te parkeren. Fietsers kunnen daar alleen omheen over de rijbaan. Daar geldt 50km/h en is erg druk. Kortom link. Je zou daar ook net als bij de Noorderkade tijdelijk de snelheid van het autoverkeer moeten verlagen. Maar net als daar zullen veel automobilisten zich er weinig van aantrekken.

Binnenkort is er regulier overleg met de gemeente. We zullen dan vragen stellen of dit niet beter, fietsvriendelijker en vooral veiliger kan.

Geplaatst op 2023-05-04, in Alkmaar en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Matthé Commandeur

    ‘Fietsen is bijzaak! Auto’s stuwen de economie.’
    Dat is wat hier uit spreekt. Die tegels van dat fietspad geven het eigenlijk al aan: klaar om elk moment open te kunnen breken.
    De huidige omstandigheden en crises geven het tegengestelde aan: we lopen tegen onze natuurlijke grenzen aan. Autogebruik is niet langer vanzelfsprekend meer, fietsen daarentegen juist wel.
    Het wordt tijd dat de politiek die, vaak in woorden beleden, liefde voor fietsers eens laat merken in de praktijk:
    – eerst maatregelen om autoverkeer te beperken ten gunste van het fietsverkeer
    – fietsers gebruiken de rijweg, auto’s te gast, 30 km/uur is dan al te veel
    – voldoet/kan dit niet, dan afsluiten voor autoverkeer

  2. Piet van der Linden

    Helemaal eens met Matthé. En ook helemaal eens met mevr. Koenen in het krantenartikel; de gemeente en Stadswerk072 mogen in hun handen knijpen dat er nog geen zeer ernstige ongeval heeft plaatsgevonden.
    Het lijkt erop dat er inderdaad geen goede stadsregie meer is op infragebied.

    Blijkbaar heeft men het voorstel van de Fietsersbond om verkeersregelaars in te zetten, uitgevoerd. Echter, tot mijn verbazing waren zij 6 mei op de drukke zaterdagmiddag toen ik erlangs liep, niet bezig het autoverkeer te reguleren maar het fiets- en wandelverkeer!

    De enige veilige oplossing voor de komende weken is 1) de zuidelijke autostrook toewijzen aan het fietsverkeer en deze fysiek afscheiden van de noordelijke autostrook en 2) het huidige zuidelijke fietspad toewijzen aan het voetgangersverkeer.
    De verkeersregelaars kunnen dan het autoverkeer wisselend van richting doorlaten op de noordelijke strook. Als de gemeenteverkeersafdeling verwacht dat dat zou leiden tot tè lange autofiles dan is de enige overblijvende optie: éénrichtingsverkeer voor het autoverkeer i.c.m. met op de ring een tijdelijk andere routeverwijzing naar Overstad.

    Ook als het voetpad in week 22 weer beschikbaar komt, blijft tot het eind van het jaar (!) er een gevaarlijk tweerichtingenfietspad bestaan van slechts +- twee meter breed en ook nog eens gelegen direct naast de zuidelijke autostrook. Een fysieke afscheiding is m.i. de enige oplossing; hoewel dan de effectieve breedte van het fietspad nóg minder wordt, is gelukkig het voetpad en fietspad deels gescheiden door een overfietsbare schuine trottoirband en deels zelfs op het zelfde niveau gelegen. Dat betekent dat bij een dreigende botsing men kan uitwijken naar het voetpad ……. als op dat moment op die plek er niemand loopt.

Plaats een reactie