Noordervaart Oplossing

SCHERMER – De Provincie is al een aantal jaren bezig om de N243 veiliger te maken, er gebeuren teveel ongelukken. Dat is uitgemond in een plan waar de meeste inwoners van de gemeente Schermer en met name Stompetoren niet op zaten te wachten. Wij als Fietsersbond overigens ook niet. Het idee van de rotondes zagen we wel zitten, dat vergroot de oversteekbaarheid voor fietsers. Maar het noordelijke fietspad opheffen en omzetten in een parallelweg vonden we een slecht idee. Op het deel tussen Stompetoren en Alkmaar rijden veel schoolfietsers en dat is niet goed te mengen met het grote landbouwverkeer.

Die parallelweg is al een tijdje uit beeld, voor het doorgaande agrarische loonwerkverkeer zal die ook verre van praktisch zijn. Om uit de tegenstellingen te komen zijn wat klankbord-bijeenkomsten georganiseerd om te peilen waar de bewoners wel warm voor lopen of wat zij op z’n minst accepteren. De Fietsersbond heeft daaraan meegewerkt. Uitkomst: geen parallelweg en rotondes geen probleem. Verder moet het zware landbouwverkeer op de N243 blijven en mag de verbreding niet ten koste van ruimte en uitzicht gaan. Iets dat niet op te lossen is. Over een 50km-stuk in het centrum van Stompetoren was iedereen het wel eens.

De provincie vind de verbreding van de N243 nodig omdat de huidige breedte niet bij een 80km-weg past en in hun ogen voor een deel de veroorzaker van de ongelukken is. Daarbij hoort bij 80km een brede strook tussen de weg en het fietspad, ook al mag die niet voor de schermermanier van linksaf uitsorteren naar de eigen woning worden gebruikt. Verbreden richting het water van de Noordervaart is voor het Hoogheemraadschap en de Provincie ook onmogelijk. Dus werd het stil en gebeurt er weinig en blijft de N243 natuurlijk onveilig.

Als Fietsersbond hebben we al snel aangegeven dat ook de stille kant van de Noordervaart bij dit plan betrokken moet worden. Die kant is echter van het Hoogheemraadschap en niet van de Provincie. Die weg is maar 4,8 meter breed en op delen wordt hard gereden, soms met de gedachte om deze als extra baan van de N243 te gebruiken. Het grootste deel is 60km en dat is maar een klein beetje minder dan de 80km op de N243. Je vind er naast recreatieve fietsers ook fietsers die langere afstanden afleggen tussen Alkmaar en de Beemster of Hoorn. Voor 2-richtingen landbouwverkeer is deze weg te smal, veel landbouwverkeer is 2,5 meter of breder.

We hebben een aantal keren voorgesteld om die stille kant te veranderen in een fietsstraat. Dat houdt in dat het overige verkeer er wel mag komen, maar te gast is bij de fietsers. In de praktijk zal er niet veel verschil zijn met het huidige gebruik, behalve dat de snelheid omlaag gaat van 60 naar circa 30km per uur. Die 30 is nog altijd meer als de toegestane 25km/h voor het landbouwverkeer. Die zouden er dus weinig van moeten merken. De aanwonenden kunnen zo ook met minder gevaar een wandelingetje doen en zullen er niet mee zitten dat het autoritje van en naar hun huis enkele secondes meer zal nemen. Toeristisch gezien zullen fietsstraten over de stille kanten van de Noorder- en Zuidervaart zeker scoren.

Het grootste voordeel is echter dat met die 30km op de stille kant ook de snelheid op de N243 naar beneden kan naar 60km/h. En dat lost meteen het provinciale probleem op. Met 60km gebeuren minder ongelukken en is het snelheidsverschil met het doorgaande grote landbouwverkeer kleiner. Ook voor de aanwonenden, die met die snelheid in en uitvoegen naar hun huizen, zal dat met 60km veel veiliger verlopen als met 80km/h. Met die lagere snelheden waaien vrachtwagens minder tegen elkaar en kan volstaan worden met de huidige breedte.

Die gewenste 4 meter groenstrook is dan ook niet nodig en veel bomen kunnen zo blijven staan. Het bespaart de Provincie veel geld. Maar ook de doorgaande automobilist gaat dit vrijwel niet merken. Door de vele rotondes worden de stukjes daartussen zo kort (gemiddeld 1,5 km) dat zij bijna niet aan de 80 gaan komen.

Deze 60km zou ook kunnen/moeten gelden voor het stuk N243 langs Schermerhorn en het stuk N243 over de Middenweg in de Beemster. Ook daar zijn de groenstroken te smal voor 80km, waar de Provincie dan weer niet over rept. En ook daar is het agrarische verkeer aangewezen op de N243 en kan dus om veiligheidsredenen veel beter voor 60km/h worden gekozen.

Het voordeel is ook dat met een dergelijke aanpak meer doorgaand verkeer voor de N244 gaat kiezen. Deze 80/100km-weg naar de A7 bij Purmerend is veel geschikter daarvoor en daar is geen landbouwverkeer of afslaande aanwonende te bekennen. Deze prima route loopt op maar 6km parallel aan de N243 en een beetje omrijden met een aanzienlijk hogere snelheid en minder rotondes zal voor velen aantrekkelijk zijn.

Daarmee gaat het zeker een stuk veiliger worden in de Schermer en dat is nu juist wat de Provincie voor ogen had. Het vele verbredings- en bomenkap-geld dat de Provincie bespaart kan deels aan het Hoogheemraadschap worden gegeven om de stille kant om te zetten in een fietsstraat. Die stille kant was toch al niet meer van deze tijd. De suggestiestrookjes en versmallingen werken er niet en het is alweer een tijd terug dat deze weg goed onderhouden is. Het Hoogheemraadschap zal daar inmiddels zelf ook geld voor gereed hebben.


N243-info op de website van de Provincie.

Aanvullingen
Het bovenstaande artikel is eind-2011 gemaakt. Door interne afstemming, afstemming met de politiek in de Schermer en wachten op een reactie van de Provincie is het plaatsen lang uitgesteld. In de tussentijd hebben we uit de krant vernomen dat er een actiegroep is die 60km op de N243/Noordervaart bepleit. Het is ons gelukt om met hen in contact te komen en ze hebben inmiddels een website bewonersN243.worpdress.com.
Zij kijken meer vanuit hun woning (‘hoe komen wij veilig de N243 op en af’). Toch komen de inzichten grotendeels overeen.

Opmerkingen naar aanleiding van het recente artikel in de Alkmaarse Courant van 17-02-2012.
Dit betreft een avond waarin Gedeputeerde in gesprek ging met bewoners. De Fietsersbond is hier niet voor uitgenodigd, omdat het alleen om aanwonenden ging. Het bovenstaande is verstuurd naar de Provincie. Na een week hebben we nog geen antwoord ontvangen.

In het krantenartikel staat een citaat van gedeputeerde post; “Het klopt de verschillen zijn zeer groot. Maar we moeten de plannen wel uitvoeren zoals ze zijn uitgedacht. We komen er niet uit.” Vertaald geeft dit weer dat de Provincie niet van haar plannen wil afwijken en dat adviezen aan de Provincie (hoe goed ook bedoeld) geen zin hebben. En dat is dom. Hopelijk is de gedeputeerde verkeerd geciteerd.

Verder staat er dat 60km/h niet gehandhaafd kan worden. Vreemd dat wel de N512 tussen Egmond a/d Hoef en Bakkum bij de herinrichting van 2 jaar terug 60km is gemaakt. Over handhavingsproblemen hebben wij nog niets gehoord, terwijl onze regionale Fietsersbond in Bergen ook zeer actief is.

Ook is uit dit alles te lezen dat de Provincie blijft wisselen van argumenten. Zo is deze kritiek op 60km/h niet door de Provincie naar voren gebracht tijdens de klankbordperiode. Enkele weken terug was gedeputeerde Post in de Slag om Nederland, onder meer ook omdat bewoners klaagden over het grabbelen in de ton met gelegenheidsargumenten. Dat herkennen wij als regionale Fietsersbond, waar het het Nollencircuit betreft. ‘Samenwerking’ met de Provincie vreet op die manier veel tijd van goedwillende vrijwilligers en hen te demotiveren kan toch echt niet de bedoeling zijn. Omdat het ons al eerder overkwam denken we niet dat de oorzaak bij de gedeputeerde gezocht moet worden.

Geplaatst op 2012-02-24, in Schermer/De Rijp en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Plaats een reactie