30 is het nieuwe 50

In Januari is de landelijke Fietsersbond een campagne begonnen om meer gemengde wegen van 50 naar 30 km/h te verlagen. Dat scheelt een berg verkeersdoden, vooral onder fietsers en voetgangers. Het verhoogt ook de leefbaarheid en dringt de vervuiling en geluidsoverlast terug.

Er zijn al erg veel 30km-wegen. Zoveel dat je denkt: ‘Waarom overal 30km-borden en niet gewoon de komborden veranderen in 30 en een paar hoofdwegen voorzien van 50km-borden.’ Kortom maak 30 binnen de bebouwde kom de standaard (default) en 50 de uitzondering.



Voor de campagne is een promotiefilmpje opgenomen in Alkmaar bij de Kennemerstraatweg. Wethouder Nagengast nam daar de notitie ‘30 is het nieuwe 50‘ in onvangst. Hij wil daar zeker mee aan de gang gaan. Sterker nog, de gemeente Alkmaar is al aan de gang met dit beleid en mogelijk helpt onze actie om er een schepje bovenop te doen.

Een columnist in de krant had er al eerder op gereageerd op een ‘Zwart-Wit‘-manier die te verwachten viel. Prima, want het gaat om de discussie. Dat columnist het niet helemaal begrepen heeft zal komen omdat hij de notitie waarschijnlijk niet heeft gelezen. Als je bij de landelijke Fietsersbond op het item klikt, dan kom je niet bij de notitie, maar bij het meldpunt om daar wegen aan te melden die in snelheid verlaagd kunnen worden. De notitie staat wel op hun website van de landelijke Fietsersbond, maar dat is flink zoeken.

De columnist denkt dat ie nergens meer binnen de bebouwde kom 50 mag rijden. Dat is onzin. 50 kan zeker, als een weg een belangrijke functie heeft om de auto’s naar de grote wegen af te voeren EN er liggen goede fietspaden of fietsstroken langs.

Er zijn nog voldoende wegen in Alkmaar die prima van 50 naar 30 verlaagd kunnen worden. Denk aan de Wilhelminalaan op het deel waar fietsstroken ontbreken. De Kalkovenweg en Picassolaan. Daar is ook ruimte voor goede fietsstroken. De Heilooerdijk. De Princes Julianalaan door De Hout, waar te weinig ruimte is voor goede fietsstroken. De Kanaalkade aan de huizenzijde was 30km/h. Sinds dat veranderd is gebeuren er erg veel ongelukken ook tussen bussen en auto’s. 50 is aan die kant onverantwoord. De 30km-zone in het centrum van Oudorp mag opgerekt worden tot de Halvemaensbrug. In Langedijk komt vooral de Voorburggracht in aanmerking. Er staan wel 30km-borden, maar de inrichting is er zeker niet naar. In de gemeente Bergen moet je vooral denken aan de Duinweg en Heereweg tussen Aagtdorp en Camperduin die door de kernen van Schoorl en Groet loopt en al deels 30km is. In Heerhugowaard komen o.a. de JJP Oudweg en Umbriellaan (met erg veel schoolfietsers) in aanmerking.

Uit de Fietsstadverkiezing kwam ook naar voren dat veel fietsers meer aandacht willen voor de 50km-wegen.

Advertenties

Geplaatst op 2018-02-12, in Alkmaar, Regio en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s