Geestmerambacht Versmald

KOEDIJK-NOORDOOST – Dat het Geestmerambacht wordt uitgebreid mag inmiddels bekend zijn. Zij die er de laatste 5 jaar komen zullen steeds werkzaamheden hebben waargenomen. De Fietsersbond Alkmaar en omstreken maakt deel uit van de klankbordgroep ‘Uitbreiding Geestemerambacht’ en we hebben daarbij flink wat ‘input’ geleverd. Tot voor kort was van die fietsinput weinig te merken op een verdwaalde fietsbrug na.

Inmiddels wordt er ook aan de fietsvoorzieningen gewerkt en daarbij kwamen we een maand terug een hele domme tegen:

Inderdaad, een flinke versmalling van het Winterpad langs de N245 en het Laantjespad langs de Nauertogt. 2,25 meter is een de gewenste maat voor een zogenaamd eenrichtingfietspad. Maar op deze paden werd en wordt in 2 richtingen gefietst en dan is 3 meter toch echt het minimum. Gezien de populairiteit van deze paden zou je eerder een verbreding naar 3,5 meter verwachten, maar met de originele 3,1 meter konden we ook ook goed leven.

Daarbij komt dat op het Laantjespad bromfietsen moeten en die mogen en zijn breder. Naast elkaar fietsen, wat voor velen recreatief aantrekkelijk is, kan je hier nu vergeten. Een fietser met surfplak op een aanhangwagentje mag deze nu vanaf de Maaiersbrug omtillen om de bocht te kunnen maken. Want het pad is ook wat hoger, daar ie op het oude pad is gestort en de naastligginde grond niet goed aansluit en enkele centimeters lager is. Dat laatste zorgt ervoor dat we ook flink wat klachten hebben ontvangen van skeelers en skaters.

En had de Fietsersbond hier om gevraagd in de klankbordgroep? Duidelijk niet. In de ontwerpdocumenten is mede door inbreng van de Fietsersbond opgenomen dat de nieuwe fietspaden minimaal 3 meter breed worden. Dus hebben we gemaild en gebeld. Je krijgt dan vrijwel niemand te pakken en wordt niet (zoals toegezegd) teruggebeld door een collega die hier over gaat. Uiteindelijk hoorden we wel dat dit niet bij de uitbreiding hoort, maar bij het bestaande deel. Dus het nieuwe wordt goed aangelegd en het oude verkeerd gemaakt. Erg onlogisch.

En het is gewoon los op het oude pad gestort, flink dik. Dat storten had net zo makkelijk een meter breder en dan maar iets dunner gekund. Dan was het werk en de hoeveelheid beton gelijk gebleven en zouden de fietsers flink meer ruimte hebben. We verwachten niet meer dat deze blunder word hersteld. Misschien is dat de reden dat we tot Sint Juttemis kunnen wachten op een terugbeller of terugmailer.

We zijn wel blij met de goede kwaliteit van het storten. Het pad is goed vlak. Daarnaast hebben we angst voor de gaten rond de Negen Sneewsweg (de autoinrit). Daar komen waarschijnlijk paaltjes in en dan hou je aan weerszijde maar 1 meter over. Daar zullen de fietsers met fietskar of bakfietsers met daarin wat kinderen niet blij mee zijn. Een aantal van die bakfietsjes heeft tekort aan die 1 meter. (Bakfietsen mogen 1,5 meter breed zijn.)

Aan de noordkant (in het nieuwe deel) zijn we een stuk contenter. Daar is inmiddels een goede fietstunnel aangelegd. Het zal niet lang duren of fietsers uit Warmenhuizen kunnen via deze tunnel naar het Geestmerambacht.

Niet ver daar vandaan is een stuk Wagenweg als fietspad ingericht. Als Fietsersbond hadden weg gepleit voor het afwaarderen van de Wagenweg en daar in elk geval de snelheid te verlagen naar 30km/h in plaats van de oorspronkelijke 60km/h. Maar een deel verfietspaden is natuurlijk nog veel gunstiger.

Op dit moment is het daar echter wel opletten voor de fietsers. De fietspadborden zijn afgeplakt om de auto’s een alternatief te geven voor de N504 die voor onderhoud is afgelsoten. Deze automibilisten denken nu dat ze 80km/h over dit nieuwe Wagenweg-fietspad mogen rijden. De grote fietssymbolen op het wegdek brengt hen niet op het idee om een beetje gas terug te nemen. Hopelijk is de N504 weer snel voor auto’s geopend en we verwachten dat dan de Wagenweg voor doorgaand autoverkeer wordt afgesloten.

Daarbij willen we graag de tip geven om de palen die bij de Negen Sneesweg echt niet nodig zijn in de Wagenweg bij dit stuk fietspad te plaatsen.

(Zie hier meer fietsinfo over de uitbreidingsplannen van het Geestmerambacht en lees hier een vervolg.)

Advertenties

Geplaatst op 2011-04-26, in Langedijk en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. Hoi, veel geskeelerd in het ambacht, helaas fietspad is ongeschikt voor skeelers, skaters en fietsers ” te smal gevaarlijke gleuven – kieren enz.”
    Kom je met je skeelers aanrijden en rij je met je wielen in een van die grote openstaande gleuven, Ligt je postzegel van boven tot onder open.
    Waardeloos en m’n plezier is er van af.

    Ook voor fietsers is het gevaarlijk, Zie veel bandensporen van uitwijkende fietsers in de prut.
    Zelfs hard /lopers hebben er last van omdat men elkaar moeilijk kan passeren.

    Wie dit verzonnen heeft is blijkbaar geen recreatie liefhebber.

    Groet van een sportende
    Ambacht Recreant.

  2. Natuurlijk is het een bezopen idee deze versmalde fietspaden. Waarschijnlijk bedacht door een ambtenaar achter de tekentafel, die zelf nooit fietst. Ik stel voor om er op aan te dringen deze onbegrijpelijke en onvergevelijke fout in het najaar te laten corrigeren.
    Op jullie stukje over het “afwaarderen” van de Wagenweg ook een reactie mijnerzijds: in plaats van afwaarderen zou ik als verstokte fietser liever willen praten over opwaarderen. Het is maar net van welke invalshoek je het bekijkt.

  3. @Henk: Het is idd een afwaardering, waar het al het verkeer betreft. Voor fietsers en voetgangers is het natuurlijk een opwaardering.

    Waarschijnlijk heb je inmiddels ook het vervolg gelezen. Deze versmaling is niet te ‘danken’ aan ambtenaren van bijvoorbeeld de gemeente Langedijk, maar aan medewerkers van het Recratieschap Noord-Holland.

    Uit het vervolgstukje valt ook op te maken dat het wel even kan duren eer er enig zicht op verbetering is. Het lijkt er op dat er eerst iets moet gebeuren. Een bekende marsroute die we als Fietsersbond graag voorkomen.

  4. Tot onze grote verbazing, in eerste instantie blij met het renoveren van de fietspaden in G’bacht in de zuidoosthoek, is het een stuk smaller geworden. Weliswaar krijgen boomwortels met zo’n stevige betonnen plaat op hun kop minder kans om er doorheen te breken, het nieuwe fietspad, al hoewel biljartlaken glad, is te smal ook gezien het toenemende fietsverkeer. Met name vele ouderen, nu veelal voorzien van fietsen met elektrise trapondersteuning en minder stuurvast dan de gemiddelde toerfietser, zullen deze paden gaan mijden.
    Op deze manier kan je wachten op ongelukken, ook gezien de snelheid van gemiddeld zo’n 25km/h. van een toerfietser. Zijn we blij gemaakt met een dooie mus???
    Namens de Fietsgroep Niedorp
    @b Knipper

  5. Gisteren zag ik dat er langs de zuidkant en en het zuidelijke deel van de oostkant prut was aangevuld zodat het hoogteverschil tussen het pad en de berm minimaal is geworden. Een goede zaak. Alleen waarom het noordelijke deel van de oostkant dan weer niet?

    Het lijkt er op dat deze verhoging met fraai trekkerspoorpatroon niets te maken heeft met waar de Fietsersbond over klaagde, maar met het feit dat de maaitrekker te breed was voor het pad. En deze trekker heeft maaar gemaaid tot halverwege het pad aan de oostkant. De keuze voor dit smalle pad is dus ook wat de maaier betreft erg dom.

  6. Ook ik vind het heerlijk om te skeeleren,die betonplaten zijn ideaal,maar inderdaad te smal met skeeleren maak je brede uitslagen,ik ga vroeg of juist in de avond dan heb je niet zoveel last van andere weggebruikers.Ik heb nu een nieuwe route Skeeler aan de buitenkant naar het kanaal daar is het fietspad zeker veel te smal ik kan geen snelheid maken of ik zit met m,n wieltjes in de prut,gras .ik skeeler via de anderekant waar manege beukers en camping molengroet aan liggen,eerste stuk nieuw asfalt echt top,zou heel graag het oude gedeelte ook met nieuw asfalt zien het rijd nu behoorlijk waardeloos daar ,dan ga ik via het tunneltje de weilanden in rechtsaf naar de rotonde 2e afslag richting het tunneltje tussen st.pancras en de daalmeer weer naar huis.het is een mooi rondje,maar het zou zo fijn zijn als die route ook helemaal voorzien wordt met glad asfalt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s