Breelaan Leefbaarder

Breelaan van chaotische parkeerstraat naar een leefbare straat.

BERGEN-BINNEN – Makkelijk is het niet, maar volgens de Fietsersbond Bergen is de herinrichting die nu gaande is aan de Breelaan de beste oplossing voor alle verschillende gebruikers van deze laan. De Breelaan word gebruikt door wandelaars, winkelend publiek, fietsers, auto’s en bevoorradingsvoertuigen. En ja die rijden of lopen niet allemaal door, maar staan ook stil of willen laden, lossen of parkeren. Kortom er speelt zich veel af in het  het eerste (zuidelijke) stukje van de Breelaan.

Dan nog de uitstraling van de straat, die door aanwonenden als kaal wordt ervaren omdat er bomen zijn gekapt.  Er worden nog bomen aangepland, die de Breelaan weer een beetje een laan moet laten worden. Hopelijk is de gemeente van zins om wat grotere exemplaren aan te planten.

Als Fietsersbond vinden wij het eerste deel een verademing vergeleken met de oude situatie.

Er is meer ruimte voor fietsparkeren gekomen. Er kan alleen nog door invalidenkaarthouders met de auto geparkeerd worden voor Albert-Heijn en alle parkeerplaatsen voor de auto zijn langsparkeerplaatsen geworden, wat een stuk veiliger is.

Voor de fietser zit de grote winst met name in de toename van ruimte en meer rekken voor het fietsparkeren en een overzichtelijkere weg. Omdat de stoepranden aflopend zijn kan de fietser nu op meerdere plaatsen de rijbaan op. Deze randen zijn ook veiliger, omdat veel eenzijdige ongevallen met name gebeuren door de ouderwetse opstaande stoeprand. Dat geldt voor zowel de fietser als de wandelaar.

Helaas was er geen betere oplossing voor de kruising Breelaan-Stationsstraat. Alle partijen (en zeker wij als Fietserbond) hebben vele ideëen doorgenomen om de kruising veiliger en beter te krijgen. Echter kwamen wij steeds tot de conclusie dat de kruising in samenhang met het eenrichtingsverkeer in de Jan Oldenburglaan de beste oplossing is. Er is al een aantal malen een poging geweest om het eenrichtingsverkeer op te heffen of om te draaien. Gelukkig houdt de gemeente dit nog steeds tegen met goede argumenten. Hopelijk zal men nooit vergeten waarom deze kruising is zoals hij nu is.

Wat nu nog even spannend is of het tweede deel van de Breelaan, vanaf de Russenweg tot aan de Guurtjeslaan, een zodanige inrichting krijgt dat automobilisten hun snelheid aanpassen voordat men het centrum inrijdt. In overleg met de gemeente hebben wij als Fietsersbond gepleit voor een geleidelijke, maar duidelijke overgang naar het centrum toe. De ontwerpers van de gemeente hebben goed naar ons geluisterd en op de tekening ziet het er goed uit. Wij hopen en gaan ervan uit, dat wat wij op de tekening zien ook in de praktijk zal uitpakken zoals wij hebben bedoeld.

kortom Bergen wordt weer een stukje fietsvriendelijker en dat is zeker de toekomst gezien de toename aan fietsers in met name het centrum van Bergen.

Advertenties

Geplaatst op 2014-10-08, in Bergen en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s