Nieuw Zeswielenplan

De laatste keer dat we op onze website iets over de Zeswielen hebben geschreven is alweer 3 jaar oud. (Zie hier.) Eerdere berichten moeten we nog terugplaatsen, maar zullen niet veel toevoegen. Het is lang stil geweest over de Zeswielen. Wel is er veel overleg en langdurig geweest met 3 bewonersgroepen, ondernemers, Animo (milieu organisaties), de gemeente en de Fietsersbond. Eerst als klankbordgroep en later als adviesgroep.

Daar kwam de achterlangsoplossing uit, waar wij als Fietsersbond ook het meeste in zagen. Maar toen was het geld op. Dwz Overstad zou een flink deel bijdragen voor een verbeterde toegangsweg naar hun bedrijven en winkels. Alleen gaat het niet goed met Overstad. Veel leegstand. De gemeente besloot het plan op de lange baan te schuiven in afwachting van betere tijden.

Onlangs kwam de gemeente plotseling met een versimpeld alternatief (zie hun Raadsvoorstel). Alleen een fietspad langs de 450 van de 500 meter Zeswielen aan de huizenkant. Dat lost zeker het probleem van de aanwonende fietsers op en is beter dan de eerdere plannen van een -voor hen onbereikbaar- fietspad door de Hoornsevaart. Maar dit plan is erg minimaal en niet goed afgewerkt bij de Schinkelwaardrotonde en de Frieseweg-Rekerdijk oversteek.

Eigenlijk is het er meer om te doen om zoveel mogelijk geld uit het Zeswielenproject te halen en richting Bestevaerbrug te schuiven. (Valt ook te lezen in het Raadsvoorstel hierboven.) Ook daar zitten we in de Adviesgroep en hebben we met de omwonenden onze bedenkingen. Als dit een fietsbrug was geworden, dan was dat verslepen van geld niet nodig geweest. Maar provincie en gemeente willen er een veel grotere brug van maken voor al het verkeer. Daardoor wordt niet alleen die brug stukken duurder, maar moeten ook aanvoerwegen flink op de schop. En ook daar zijn bewoners, die daar niet blij mee zijn.

Vanavond gaat de Fietsersbond inspreken om zo meer aandacht te vestigen op de oversteekbaarheid van de Zeswielen bij de Frieseweg-Rekerdijk. Die is nu al erg krap en vervelend en zal er zeker niet op verbeteren met het nieuwe plan. Eerder is een verslechtering te verwachten omdat het autoverkeer op de Zeswielen sneller gaat rijden en in aantal zal toenemen als daar de fietsers van de weg naar het nieuwe fietspad verhuizen. Uit een fietskwaliteit-onderzoek van November 2007 valt te lezen dat de oversteek Frieseweg-Rekerdijk slecht (5,1) scoort. (Sinds die tijd zijn er geen aanpassingen aan deze kruising geweest.) Wat ons betreft moet dat raportcijfer niet verder zakken door dit plan, maar moet dit getal omhoog gaan naar een 8 wat aansluit bij de Frieseweg als Fietsstraat en de Rekerdijk die verderop prima in de voorrang is.

Hieronder het Persbericht van 19 december 2012 (Later volgt meer):

Fietsersbond wil integrale Zeswielen-oplossing voor álle fietsers

De gemeente Alkmaar heeft een nieuw plan bedacht voor de Zeswielen. Zij willen een vrijliggend fietspad langs de huizenkant aanbrengen. Als Fietsersbond zijn wij voor vrijliggende fietspaden en ook hier heeft het zeker een paar voordelen. Aanwonenden met een fiets zijn beter af dan bij eerdere plannen met een fietspad door of langs de waterkant. Doorgaande fietsers tussen Overstad en de Hertogh Aalbrechtweg zullen tevredener zijn. Maar er zijn ook nadelen voor fietsend Alkmaar.

De Fietsersbond heeft de laatste jaren constructief meegewerkt aan de klankbord- en adviesgroepen voor een goede Zeswielen-oplossing. Daar kwam de achterlangsoptie uit, waar wij ons zeer goed in konden vinden. Helaas is daar onvoldoende geld voor en werd dit op de lange baan geschoven in afwachting van de Overstad-ontwikkelingen. Nu komt er plots een voorlangs-oplossing, die per saldo voor de meeste fietsers negatief uitpakt.

Hoofdprobleem is namelijk niet de groep fietsers die dagelijks over de Zeswielen fietst, maar de 3x zo grote fietsers die dagelijks de Zeswielen moet oversteken tussen de Frieseweg en de Rekerdijk. Een achterom-oplossing had beide fietsproblemen, en dus ook dit, prima opgelost. Dan had de grootste groep fietsers onder de nieuwe weg door gefietst en waren ze van deze drukke en te krappe kruising af. De huidige Zeswielen was dan een zeer autoluwe weg geworden, een sterke verbetering voor de fietsers op die weg. In het gemeentelijke fietskwaliteit onderzoek van november-2007 scoort deze kruising met een 5,1 erg slecht. Veel ouderen en ouders met kinderen fietsen nú al om via de Noorderkade-route of de Schinkelwaard-route.

Het enorme voordeel voor de vele fietsers op de hoofdfietsroute Rekerdijk-Frieseweg was nota bene juist een doorslaggevend argument voor de gemeenteraad om te kiezen voor het achterlangs-tracé. Als zij nu instemt met het laatste raadsvoorstel, dan zadelt zij dagelijks 5.000 fietsers op met een nóg moeilijkere oversteek van de Zeswielen. ‘Nóg moeilijker’ omdat met het verdwijnen van de fietsers van de Zeswielen de snelheid en het aantal auto’s op de Zeswielen flink zal toenemen.
Anders gezegd, de Rekerdijk is een prachtig fietspad en al 20 jaar lang in de voorrang (net voorzien van nieuw asfalt), en inmiddels is de Frieseweg enorm opgewaardeerd tot een fraaie fietsstraat in de voorrang.

Maar op juist het verkeersonveiligste en krapste deel van deze drukke fietsroute, de kruising met de Zeswielen, dreigt dit laatste plan het voor die duizenden fietsers nóg verkeersonveiliger te maken!
De gemeente Alkmaar wil dat er zo veel mogelijk wordt gefietst. Als Fietsersbond willen wij dat ook. Dat betekent allereerst dat ouderen, kinderen én hun ouders zélf vinden dat een drukke weg veilig is over te steken. In het huidige plan raken we daar ver van verwijderd.

De Fietsersbond vindt het de hoogste tijd voor een integrale fietsoplossing voor álle fietsers. Daar zal zij donderdagavond in de raadscommissie sterk voor pleiten.

Advertenties

Geplaatst op 2012-12-20, in Alkmaar en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. De Fietsersbond heeft ingesproken, net als een deel van de aanwonenden. Een aantal punten over fietsen en verkeersdrukte overlapten elkaar. Pas na een half uur debateren bleek dat de raadsleden en ook wij en de bewoners het raadsvoorstel verkeerd begrepen hadden. De wethouder wilde aangeven dat hun voorkeur hier voor uit gaat en dat er later nog veel mogelijk is voor een klankbordgroep of adviesgroep. De term ‘definitieve oplossing’ had iedereen op het verkeerde been gezet. Toch werd het me wel duidelijk dat achterom zeer lang gaat duren door geldgebrek. De gemeente heeft met de ondernemers van Overstad gebroken en daar komt geen geld meer vandaan. Aan de andere kant willen een paar partijen zo snel mogelijk een flinke som gemeentegeld overhevelen van de Zeswielen naar de Bestevaerbrug.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s