Verkiezingen Dijk en Waard

Op 24 november zijn er in Langedijk en Heerhugowaard vervroegde gemeenteraads-verkiezingen voor de nieuwe fusiegemeente Dijk en Waard, die op 1 januari 2022 van start gaat. Als Fietsersbond zijn we bezig geweest met het lezen van partijprogramma’s en hebben we geprobeerd partijen te benaderen om onze fietspunten onder de aandacht te brengen.

Dat laaste is maar ten dele gelukt en gaat moeizaam. We doen het op dit moment met 3 fietsactievelingen; Rob uit Langedijk, Pieter uit Heerhugowaard en Jan-Kees die vanuit Alkmaar ondersteuning verleent.

Gelukkig kwam er hulp uit onverwachte hoek. Rodimedia laat lijsttrekkers voor de nieuwe gemeente aan het woord via een aantal stellingen. Op 12 november was de stelling:

Voorrang voor fietsers
‘Fietsers moeten altijd voorrang krijgen, zelfs ten koste van de doorstroming’

Het resultaat is hier te lezen

De stelling komt uit de kieskompas, die in samenspraak met de deelnemende partijen is gemaakt. Zelf vinden we deze stelling een beetje onduidelijk. Met ‘doorstroming’ wordt schijnbaar de doorstroming van het autoverkeer bedoeld, terwijl ook fietsers willen doorstromen. Het hoeft ook geen tegenstelling te zijn. Als meer mensen de fiets pakken, dan zitten er minder in de auto en dat creëert ruimte op de weg en dus betere doorstroming. Geen van de fractieleiders viel dit op.

Een van de fractieleiders meldt dat verkeer van rechts altijd voorrang heeft. Dat is duidelijk niet zo bij voorrangswegen zoals de Tangenten in HHW en de Randwegen van Langedijk.

Er zijn partijen die duidelijk op onze lijn zitten en de fietsers vaker in de voorrang willen hebben, omdat fietsen gezond en milieuvriendelijk is. Fietsers gebruiken ook veel minder ruimte. Niet alleen op de weg, maar ook bij het parkeren voor het eigen huis op straat, bij de winkels en het station of in het eigen schuurtje.

Zelf zouden we het al mooi vinden als fietsers op z’n minst als gelijkwaardig worden beschouwd. Dat is bijvoorbeeld bij de meeste rotondes zo. Autoverkeer en fietsverkeer hebben op de rotonde voorrang op het verkeer dat de rotonde nadert of verlaat. Voor een 1 rotondes is dat echter niet zo. Die ligt net buiten de bebouwde kom en daar hebben auto’s op de rotonde wel voorrang, maar fietsers niet. Dat is landelijk zo geregeld. Daarom hebben we voorgesteld om die rotonde op de kruising Nauertogt/Vronermeerweg net binnen de bebouwde kom te trekken. Het kombord hoeft daar maar 100 meter voor worden verplaatst.

Ongelijkheid is er ook in de route tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard. Auto’s hebben daar een veel kortere route dan de fietsers. Dat probleem is met het huidige denken niet goed op te lossen. Toevallig werd er de afgelopen dagen aan deze route gewerkt en fietsers ‘mochten’ omrijden via de Spoorbrug. Dat is voor de meeste fietsers kilometers om. Het was mooi geweest als de fietsers langs deze werkzaamheden over de rijbaan mochten. Dat dus de pijn een beetje gedeeld zou worden met de auto’s, die dan iets moeten inschikken of over een klein stukje 30km mogen rijden.

Binnenkort zijn er werkzaamheden aan de Westelijke Randweg. Daarbij is wel bedacht dat de fietsers een moeten inschikken voor bewonersverkeer, dat met de auto gebruik gaat maken van het vrijliggende fietspad.

Het zijn zomaar een paar actuele voorbeelden, waaruit blijkt dat iedereen voor de fiets is – als de auto er maar geen last van heeft. Om die reden vinden we de stelling goed bedacht. Wat gaan partijen doen als er echt gekozen moet worden tussen de fiets en de auto?

Als Fietsersbond zijn we op dit moment druk bezig met de doorfietsroute F9 tussen Heerhugowaard en Schiphol. Heerhugowaard werkt daar zeer constructief aan mee. De provincie NH heeft er veel subsidie voor over, maar er wordt aan gemeentes ook een bijdrage en medewerking gevraagd. Het zou mooi zijn als de politiek het belang hiervan inziet (lezen we ook bij een aantal fractieleiders) en daar ook geld voor reserveert.

In Langedijk en Heerhugowaard gaan veel dingen op fietsgebied goed. Maar we hebben voor beide ook een flinke lijst met knelpunten.

Verder wensen we de nieuwe gemeente een hoge opkomst bij de verkiezingen en een duidelijke uitslag, waardoor meer gerealiseerd kan worden. Ook op fietsgebied.

Geplaatst op 2021-11-15, in Heerhugowaard, Langedijk en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: