N9/Kogendijktunnel

Al jaren wil de Fietsersbond dat de verkeerslichtenkruising over de N9 voor de fietsers tussen Bergen en de Koedijkervlotbrug vervangen wordt door een fietstunnel. 10 jaar geleden gaven we dit al aan bij de plannen voor ‘Bereikbaarheid Kust’. In 2016 is onderzocht of het mogelijk was. Dat onderzoek ging niet alleen over een ongelijkvloerse fietsverbinding, maar ook over de doorstroming op de N9. Vooral in de avondspits staan er lange files uit de richting Schoorldam.

De mooiste en ‘duurste’ optie was een rotonde met een diagonale fietstunnel:



Ruim 90% van de fietsers die hier de N9 oversteken nemen ook de Koedijkervlotbrug. Met deze optie wordt tegelijk de lastige oversteek bij ‘X’ over de Helderseweg opgelost. Dit voorstel staat in een gezamenlijk rapport van Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeenten Alkmaar en Bergen. Natuurlijk waren en zijn we blij met dit rapport. Het is ook niet van deze tijd dat fietsers en voetgangers een drukke nationale weg van 4 rijstroken met 35.000* motorvoertuigen per etmaal gelijkvloers over moeten steken. Gemeente Alkmaar en Bergen vinden we ook aan onze kant en het bedrag voor de duurste oplossing was/is zeer schappelijk. De gemeentes hebben er geld voor over. Bergen heeft afgelopen jaar het fietspad langs de Kogendijk verbreed, omdat erg veel (dagelijks 3000) woonwerk- en schoolfietsers deze hoofdfietsroute gebruiken. Met mooie stranddagen komen daar nog behoorlijk wat dagjesfietsers bij.

Het probleem ligt bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. N-wegen onder de 100 zijn nationale wegen. De N9 is dan ook van I&W en zij vinden een verbetering van deze kruising (nog) niet nodig. Wat ons en de gemeentes betreft een onbegrijpelijk standpunt, ook omdat het Rijk beweert het fietsverkeer te willen bevorderen en veiliger te maken. Deze kruising had al aangepakt moeten worden toen Schoorldam en De Stolpen zijn opgewaardeerd. Op dit moment zoeken de gemeentes meer steun bij de provincie NH, maar ook dat duurt alweer een half jaar.*

De hoogste tijd om bij deze het fietsbelang voor een tunnel te onderstrepen.

*) Eerder, In Oktober-2018 verscheen een artikel hierover in het NHD. Dat ging meer over de dagelijkse autofiles. Daarin werd het aantal van 10.000 auto’s genoemd. Dat is echter de drukte op de Kogendijk. Op de N9 rijden aan de noordkant 25.000 auto’s en aan de zuidkant (waar de fietsers oversteken nu over moeten steken) 35.000.

Geplaatst op 2019-06-06, in Alkmaar, Bergen, Regio en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Dat is weer een mooi overzicht FbRA.
    Wel mis ik de aansluiting van fietsers vanaf de Helderseweg, tussen L en X.
    Krijgen die straks (als het plan doorgaat *) een bordje doodlopende weg of, beter, een voorrangsoversteek?

    * Dat gaat onze regering vast DOEN, tenslotte staan ze onder betrouwbare leiding van de partij van het DOEN.

  2. @Matthé: Het wordt lastig om het fietspad langs de Helderseweg goed aan te sluiten. Dwz de helling van een fietstunnel is ongeveer 70 meter en dan zit je al tegen het kanaal. Voor de Vlotbrug geen probleem en ook niet voor de Oude Helderseweg. Misschien moet die fietsstraat wel de route worden. We hebben daar nog geen tekeningen van gezien. Komend vanaf de Helderseweg is het nu al handiger en korter om het Sluispolderpad richting Bergen te nemen. De groep die het lastigst is gaat van de Helderseweg richting Schoorldam. Dat is nu al niet populair fietsen. Het moet over een ventweg langs de N9, waar een flinke knik in zit. Die zijn wel sneller door de tunnel, maar moeten toch de Kogendijk oversteken. Tijdverschil over de Oude Helderseweg is er vrijwel niet. Het is wel opletten hoe dit bedacht wordt, maar het is niet een reden om tegen een tunnel en voor de huidige VRI te zijn.

  3. R. de Haan

    Erg bedankt voor de plaatsing van dit artikel met verwijzingen. Aanleg van de fietstunnel is erg nodig voor de veiligheid en doorstroming van fietsers tussen Bergen en Alkmaar-Noord.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s