De Spoorbrug doet het nog! 2

Een jaar geleden schreven we een bericht over de Victoriebrug, die preventief gesloten was voor fietsers en voetgangers. Inmiddels is het weer zo ver. Deze keer verwacht de gemeente dat de Victoriebrug een half jaar tot een jaar niet te gebruiken is. De brug is uit voorzorg gesloten voor fietsers en voetgangers, omdat uit onderzoek gebleken is dat de landhoofden instabiel zijn. Eerder zorgde dat voor het slecht sluiten van de brug. Nu is het de bedoeling dat e.e.a. wordt versterkt met nieuwe damwanden. En dat gaat wel even duren. (Zie ook het bericht van de gemeente Alkmaar.)

Daar zijn we als Fietsersbond natuurlijk niet blij mee. We zijn ook bang dat net als de vorige keer het lang duurt, maar je er sporadisch iemand aan ziet werken. Helaas kunnen we daar als Fietsersbond niet veel aan doen. (Inmiddels op 30 juli 2018 klopt dat; maar een paar dagen van de afgelopen 26 hebben we er werkzaamheden gezien.)

Gelukkig kunnen fietsers nog langs de noordzijde van de spoorbrug en 90% van de fietsers en voetgangers maakt daar gebruik van. Dat terwijl de omleidingsborden fietsers alleen over de Tesselsebrug sturen. En dat is op dit moment meer dan onverstandig voor de fietsers die vanaf het station naar Alkmaar-Noord willen. Het is niet alleen omfietsen met een berg verkeerslichten, maar onderweg moeten ze langs de Helderseweg spookfietsen. En dat heeft te maken met werkzaamheden voor het warmtenet aan die weg.

We hebben al contact gehad met de gemeente en dat heeft geresulteerd in een extra informatiebord op 70 meter ten noorden van de spoorweg-overgang tussen het kanaal en de Noorderkade. Die informeert fietsers uit Alkmaar-Noord, zodat ze voor de spoorbrug kunnen kiezen. Voor die tijd keerden er fietsers op de spoorwegovergang, omdat ze daar pas in de gaten hadden dat de Victoriebrug buiten gebruik is.

Op andere opmerkingen en vragen is helaas nog niet gereageerd. Zo adviseren we om ook het voetpad aan de zuidzijde langs de spoorbrug weer te openen voor voetgangers en fietsen. De slagboompjes gaan nog altijd netjes neer en op als er een boot passeeert. De spoorwegen hoeven alleen maar de toegangshekken aan beide kanten te openen. Voor veel fietsers scheelt het de oversteek van 2 drukke spoorwegovergangen. Maar het is vooral veiliger en korter voor de voetgangers tussen het station en de bioscoop. Voor hen ontbreekt er een voetpad aan de noordkant van de Tesselsebrug.

Iets anders is de afzetting van het fietspad langs de Noorderkade tegenover de Zijperstraat. Fietsers worden daar over de rijbaan gestuurd en dat vinden we link. Inmiddels zie je daar verkeersregelaars.

In onze optiek kan die afzetting weg totdat daar werkzaamheden plaats gaan vinden. Nu gebeurt er niets en het voetpad en fietspad zullen daar echt niet plotseling het kanaal in glijden. Eerder gaan de 3 zware besturingskasten, die veel dichter bij het kanaal staan. Het zou ook goed zijn om deze werkzaamheden aan te geven op ‘Werk in Uitvoering‘.

Het fietsen over de rijbaan van de Noorderkade zien wij als een veel hoger risico. Als de gemeente dit zo wil houden, dan pleiten we voor een plaatselijke snelheidsverlaging tot maximaal 30km/h. Iets dat gelukkig een paar weken later met borden is aangegeven. Toch wordt er nog altijd hard gereden

Advertenties

Geplaatst op 2018-07-11, in Alkmaar, Regio en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Inmiddels is de snelheid op de Noorderlade verlaagd naar 30km/h.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.