Bierkade-Wageweg blijft 1-richting

Afgelopen week deelde het college van B&W mee, dat 2-richtingverkeer voor auto’s op de Wageweg (en daarmee ook Bierkade) onuitvoerbaar is gebleken. Dit collegebesluit is naar aanleiding van het laatste onderzoeksrapport uitgevoerd door BVR.

We hebben dit inmiddels beter gelezen. Eigenlijk staat er hetzelfde in als in een eerder rapport van Grontmij (tegenwoordig Sweco) van Nov-2014. Wat ons betreft was dat rapport al zeer duidelijk en is het ons een raadsel dat de gemeente dat rapport heeft aangegrepen voor het instellen van een klankbordgroep (KBG).

De KBG zag net zo min een oplossing, waarbij 2-richtingverkeer mogelijk is zonder meer ellende te veroorzaken dan het zou moeten oplossen. Het gaat dan niet alleen over lawaai, vervuiling en fietsers die in de verdrukking komen, maar ook over terugkerende file-ellende rond de Friesebrug. Officieel is er nooit een eindrapport van de Klankbordgroep opgesteld. Wel heeft een beleidsambtenaar een tussenrapport gemaakt dat bewonersvereniging Hart van Alkmaar via een WOB-verzoek heeft losgepeuterd. Bewoners en belangenverenigingen zoals de Fietsersbond zagen niets in 2-richtingverkeer, alleen de Ondernemersvereniging bleef hopen dat het doorging. BVR schijnt deze 2 belangrijke rapporten niet te hebben meegenomen en wij zijn als Fietsersbond niet door hen benaderd.

Rond Feb-2016 werd de Klankbordgroep op een zijspoor gezet. Zelf dacht de KBG dat er een onderzoek gehouden werd voor selectieve elektronische toegang van de Schelphoekgarage. Dit punt was ingebracht doort Hart van Alkmaar. In werkelijkheid liet de gemeente 3 andere onderzoeken verrichten door Sweco en GoudAppel Coffeng, die ondanks de sturende opdracht ook negatief waren over 2-richtingverkeer. In Aug-2016 werd een aantal KBG-deelnemers gevraagd of 2-richting verkeer met een fietsstraat de oplossing kon zijn. Daarvoor zou echter het huidige aanbod van motorvoertuigen moeten halveren en de gemeente had geen idee hoe dat zou moeten. In de praktijk zou het aanbod verdubbelen en heeft een fietsstraat aldaar eerder een negatief dan een positief effect.

Na het bovenstaande bedacht de gemeente dat er een breder onderzoek nodig was voor de oostzijde van Alkmaar. BVR mocht dit uitzoeken en kwam dus onlangs met hun rapport, met als zelfde resultaat dat 2-richtingverkeer niet de oplossing is. Zij kwamen wel met 2 kleine ‘oplossingen’ voor de fiets, om zo ruimte te scheppen op de Wageweg voor auto’s. Een is een fietspad langs/over het NH-Kanaal tussen de Bierkade en de Friesebrug. Dit is omfietsen, met 2x een lastige fietsoversteek, omdat langs alle wegen in dit gebied de fietsers 1-richting fietspaden en fietstroken aan beide kanten van de weg hebben.

De 2de optie is een fietsbrug op de plek van het pontje tussen de Bierkade en het Schermereiland. Fietsers richting Oudorp en de Oudorperpolder hebben daar zeker iets aan, maar fietsers richting Alkmaar-Noord en Overstad duidelijk niet. Daarbij is hier ooit de vlotbrug vervangen door een pontje, omdat de scheepvaart hier een onoverzichtelijke bocht heeft. Aan beide kanten van het kanaal is vrijwel geen ruimte voor een helling naar een hogere brug. BVR gaf al aan dat het onwenselijke opties zijn en de gemeente zag gelukkig ook in dat beide opties verre van realistisch zijn en wijst deze net als de Fietsersbond af.

Het voorstel van BVR om de Bestevaerbrug aan te leggen voor een volwaardigere binnenring is wel een goed idee, maar is ook al in de eerdere rapporten genoemd. Met zoiets is de smalle Bierkade beter te ontlasten.

BVR heeft net als haar voorgangers en de gemeente nog een belangrijk pobleem over het hoofd gezien. Omdraaien van de rijrichting of 2-richtingverkeer op de Wageweg zet ook het verkeer vast dat van Overstad naar de Nieuwe Schermerweg en N242 wil. In de lus naar de Friesebrug is de capaciteit beperkt. Bij een brugopening zullen links-afslaande auto’s naar de Friesebrug de Noorderkade blokkeren. We hebben dit gemeld in de KBG. De vertegenwoordiger van de Grontmij en de gemeente begrepen het, maar verder is er niets mee gedaan.

Los van dit alles willen we met de bewoners nog steeds dat het doorgaande vrachtverkeer volledig wordt verboden. We zien ook een verbetering door een 2de zebrapad bij het Accijnstorentje. Voetgangers/touristen lopen hier over de fietsstrook, omdat het stoepje te smal is. Wat ons betreft is de Bierkade-discussie nog niet afgerond.

Foto van vrijdag 30 juni 2017 om 11:40 (dus buiten de spits). De fietsers rechts rijden niet over de stoep naar het pontje, maar willen zo rechts de geparkeerde vrachtwagen passeren.

Advertenties

Geplaatst op 2017-07-04, in Alkmaar en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. OPA en consorte springen altijd zorgvuldig om met onze gemeentecenten?
    Ik ben ‘benieuwd’ naar hun gemeentelijke column deze week. Zal vast ergens anders over gaan.

  2. @Matthé: OPA draaide al een tijdje en gaat waarschijnlijk achter het college staan. Het CDA en de VVD zijn iets anders. Van beide weing te lezen, behalve van Postma in het NHD (die legde zich er bij neer: https://fietsmaar.files.wordpress.com/2017/07/nhd-postma.jpg ). En de VVD heeft iets op hun facebook gezet, maar ik mag niet op facebook komen. In de risten met onbenulige tweets van Van Rhee (VVD) is niets te vinden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s